A 90 napos diéta


Azok, akik otthonosan mozognak a diéta-típusok között, szinte rajonganak a 90 napos diétáért. Ez egyáltalán nem véletlen, hiszen a diéta népszerűségének egyik oka az, hogy tényleg működik, ráadásul könnyen betartható is. A 90 napos diéta nem más, mint különböző élelmiszerek szétválasztása, ezért szétválasztó-diétának is nevezik. Hogy ennek mi a jelentése? A gyomorba egyetlen típusú étel, fehérje, keményítő, szénhidrát, vagy gyümölcs kerül, ennek köszönhetően az emésztés gyorsabb lefolyású lesz. Ami még előny: a diéta kiegyensúlyozott, vitaminokban és rostokban gazdag táplálkozást biztosít. A lényeg is pont ebben van: minél több zöldséget és gyümölcsöt fogyasszunk, mert ezek rosttartalma segíti az anyagcserét.



 

A diétáról

A 90 napos diétát amerikai sportorvosok dolgozták ki, és egyike azoknak a nagy sikerű diétáknak, amelyet még a természetgyógyász is javasol. Egyáltalán nem veszélyes, ráadásul még az eredmény is jól látható. 90 nap alatt akár 15-20 kg-tól is meg lehet szabadulni. Ez nyilván függ attól is, hogy kinek, mennyi a súlyfeleslege, 55 kg-s ember esetében ennél kevesebb várható, illetve másként alakul a kilók száma, ha valaki naponta mozog, de befolyásolják a fogyást az örökölt genetikai tulajdonságaink is. A másik nagy „ajándéka” a diétának, hogy megszünteti a magas vérnyomást. A tapasztalat ugyanis azt mutatja, hogy azok, akik gyógyszert szedtek, pár hét diéta utána elhagyták azt; természetesen ez esetben konzultálni kell az orvossal.

A fogyókúra nem csak a felesleges kilóktól szabadít meg minket, de még szervezetünk működését is megváltoztatja, aminek köszönhetően a leadott kilók nem jönnek vissza. Amit fontos tudni: Ha hamarabb abbahagyjuk a diétát, tehát nem 90 napig tartjuk, akkor a szervezetben nem jön létre a változás, tehát valószínűleg nem lesz tartós a fogyásunk.

A 90 napos diéta lényege a szétválasztás, vagyis a különböző élelmiszercsoportokat meghatározott napokon fogyasztjuk zöldségekkel, gyümölcsökkel és sok-sok folyadékkal (víz, tea) kombinálva. A szétválasztás azt jelenti, hogy a gyomorba mindig csak egyféle táplálék jut, amit könnyen lebont, ezért semmi problémánk, gyomorbántalmunk nem lesz. Habár egy-egy napon le kell mondanunk például a pizzáról, de amikor eljön a napja, akkor ehetünk belőle. Így valójában bármit megehetünk, csak meg van határozva, hogy mikor.

 

Jó, ha ezt tudod, mielőtt belevágsz

Naponta két liter folyadék javasolt

Sok víz, illetve cukormentes folyadék sokat segíthet a fogyásban.

A folyadék egyrészt „átmossa” a szervezetünket, vagyis segít kimosni a szervezetből a lebomló felesleget, másrészt gyorsítja az anyagcserét, a bélműködést is, ezért ez kötelező a 90 napos diétánál. A folyadék ne cukros üdítőital legyen, vagy édesítőszeres, szénsavas ital, hanem víz, vagy tea. 100%-os, cukor hozzáadása nélkül készített gyümölcslevet, például frissen facsart narancslevet is lehet fogyasztani, de ebből csak keveset.

A diéta alatt cukor- és tejmentes kávé korlátlan mennyiségben fogyasztható. (Tejet csak fehérjenapon fogyaszthatunk.) 

 

Reggelire csak gyümölcsöt együnk     

Reggelire mindig gyümölcsöt kell fogyasztani: ez lehet friss gyümölcs, esetleg 100%-os, cukor hozzáadása nélkül készített gyümölcslé. 90 napos diétánál banánt is lehet enni. Gyümölcs a délelőtt folyamán bármikor fogyasztható, de ügyeljünk arra, hogy ebéd előtt egy órával már ne együnk. A gyümölcs sok szempontból előnyös: természetes cukortartalma segít minket az ébredésben, és megadja a szükséges energiát, erőt a nap elkezdéséhez, a munkához. Mindemellett magas rosttartalmuk kiváló hatással bír emésztőrendszerünkre, bélmozgásunkra is. A szervezet a gyümölcsből először az integrált cukrot használja fel, amely az idegrendszert táplálja. A lédús, rostos táplálék, amely nélkülözi a zsírt és a szénhidrátokat, nagyon előnyös a reggeli órákban.

Tanács: egyszerre csak egyféle gyümölcsöt válasszunk, tehát ne keverjük a különböző gyümölcsfajtákat. Tehát, ha például úgy döntöttünk, hogy banánt eszünk, akkor csak banánt együnk reggelire, ha almát, akkor csak almát. Ez nem vonatkozik ebédnél / vacsoránál történő gyümölcsevésre a gyümölcsnapon. Ott kombinálhatjuk.


 

Nyers zöldségek bármikor, korlátlan mennyiségben fogyaszthatók

A jó hír az, hogy nyers zöldséget, salátát bármikor szabad enni – sőt, ajánlják is –, hiszen tápértékük minimális, azonban az általuk bevitt rost és vitaminok elengedhetetlenek a szervezet megfelelő működéséhez. Bármilyen főételhez fogyaszthatunk egy finom zöldségsalátát.

 

4 nap váltja egymást 90 napig       

A napok sorrendjét mindenképpen be kell tartani!!! A 90 napos diéta a fehérjenappal kezdődik, ezt követi a keményítőnap, utána jön a szénhidrátnap, majd a gyümölcsnap, azt követően pedig kezdődik minden elölről, a fehérjenappal. Ez a 4 nap követi egymást sorban, 90 napon át. Havonta egyszer víznapot kell tartani, ez mindig gyümölcsnap után következzen, s utána fehérjenappal folytassuk a sort. Ezt a menetrendet nem szabad felborítanunk, mert akkor nem működik, ráadásul minden élelmiszernek megvan a maga feladata, és a szervezet nem lehet meg nélkülük.


Akkor nézzük sorban a napokat, mikor, mit ehetünk.

 

1. nap: Fehérjenap



Ezt a legnehezebb megvalósítani a vegetáriánusoknak. Amikor én egyszer kipróbáltam a 90 napos diétát, akkor az első két alkalommal rengeteg gondot okozott a fehérjenap. Ugyanis ez a nap a húsokról és a tejtermékekről szól: főtt vagy sült hús, hal, tojás, sajt, valamint joghurt, kefir, túró. De ezt mivel pótolhatja az, aki vegetáriánus? Az első problémák után kezdtem el kikísérletezgetni, hogy mit egyek, és magam készítettem húsmentes termékekből ebédet, amit aztán sok salátával fogyasztottam. Így már sokkal táplálóbb és egészségesebb volt a kis adagnyi menü. A fehérje számos táplálékforrásból nyerhető, beleértve a növényeket, a tejet és a dióféléket is. A cél az, hogy ezen a napon elsősorban fehérje szerepeljen az étlapunkon, de kis mennyiségű nyers zöldségkörettel is feljavíthatjuk, hogy finomabb legyen az étel. Ezen a napon szójatermékek és gomba is ehető. Ebédnél többet együnk (kb.20 dkg), vacsoránál kevesebbet, és ha lehet, este inkább a saláta domináljon. 1 szelet barna kenyér is fogyasztható, bár elhagyásával eredményesebb a diéta. Ebéd után 2 dl tészta nélküli levest lehet inni, ez elhagyható, a diéta e nélkül is működik. Vacsoránál viszont már hagyjuk el a levest.

 

2. nap: Keményítőnap



A keményítőnap a főtt- a párolt-, a sült- és a nyers zöldségfélék napja: bármilyen zöldséget ehetünk. Elsősorban keményítőben gazdag szénhidrátokat kell fogyasztani. Leggyakrabban burgonya, rizs, szójabab, kukorica, borsó, zöldbab, lencse és sárgarépa szerepel az étlapon. Több terméket is használhatunk együtt, hogy ízletesebb és tartalmasabb legyen az ebéd, például: rizs és borsó. A keményítő a cukor és a rost mellett a legfontosabb energiaforrások közé tartozik. Az összetett szénhidrátok kategóriájába sorolják őket, ami azt jelenti, hogy több időre van szükség az emésztéséhez, így a vércukorszintet több idő alatt, egyenletesebb módon emelik meg. Hosszabban tartó energiaellátást és jóllakottság érzést nyújtanak. Figyeljünk oda – főként, ha vegetáriánusok vagyunk –, hogy hüvelyesek legyenek a menüben, így bab, borsó, és gumós, gyökeres zöldségfélék is. A rizs és a krumpli is keményítőnek számít, ezért azokat is ehetünk, így igazán változatos étrendet alakíthatunk ki. Számomra egyébként a keményítőnapot volt a legkönnyebb megtervezni, mivel ez ebben a diétában amúgy is vegetáriánus nap, így csak a zöldségeket kellett összeválogatnom. Minél változatosabb, annál jobb. Ételízesítő, só, ketchup, főtt paradicsom is használható. Nyers salátát is ehetünk korlátlan mennyiségben, és akár egy szelet barna kenyeret is, de ha ezt elhagyjuk, akkor eredményesebb lesz a diétánk. Ebéd és vacsora ugyanaz legyen, de ügyeljünk arra, hogy vacsoránál jóval kisebb mennyiségben együnk, mert később már nehezen mozogjuk le az ételt.

 

3. nap: Szénhidrátnap



A szénhidrátok kiváló energiaforrást jelentenek a szervezet számára. A szénhidrát-dús ételek általában magas mennyiségű keményítőt, rostot és cukrot tartalmaznak. Ezek a komponensek eltérő kémiai felépítésűek, így emésztési folyamatuk sem azonos. Az összetett szénhidrátok általában magas rost- és keményítőtartalommal rendelkeznek, így megemésztésük több időt igényel. Ezzel szemben az egyszerű szénhidrátok általában magas cukor- és alacsony rosttartalmúak, az egyszerű kémiai felépítés miatt emésztésük kevés időt igényel. Az étrend bármilyen szénhidrát fogyasztását megengedi a 90 napos diéta szénhidrát napján, beleértve a pizzát, vagy a süteményt, fagyit is. Ezen a napon lehetőségünk van a hizlalóbb ételekre is, de azért csak módjával együnk belőlük. Sosem gondoltam volna, de hosszú távon nekem ez a nap volt a legnehezebb. Kenyeret ritkán eszem, a pizza sosem volt a kedvencem, így gyakran inkább sütöttem valami jó süteményt, és abból egy szelet volt az ebédem. A szénhidrátnapon ebédre tészta, pizza és valami sós sütemény kerülhet az asztalra, valamint nyers zöldségekből készült saláta is. Ízesítésként paradicsomszószt használjunk. Vacsorára ehetünk két kisebb szelet tortát, vagy 2-3 apró szelet kalácsot, esetleg 3 gombóc fagyit, és 1 szelet étcsokoládét. Aki nem szereti az édességet, ehet helyettük sós süteményt is. Habár a szénhidrátnap egyértelműen a bűnözés napja, érdemes ezen a napon is a teljes kiőrlésű lisztből készült tésztákat, magvas pékárukat választani.

 

4. nap: Gyümölcsnap



Csak elsőnek tűnik nehéznek, de amúgy nem az, könnyen meg lehet szokni. Főleg, hogy nem csak gyümölcsöt ehetünk ezen a napon, hanem egy maroknyi mogyorót, mandulát, vagy diót is (maximum 75 gramm legyen). Gyümölcssalátát és grillezett gyümölcsöt is készíthetünk. Bármilyen gyümölcsöt ehetünk, korlátlan mennyiségben, ami szintén megkönnyíti azt, hogy kibírjuk a diétát.

 

A diéta után

Fokozatosan szoktassuk magunkat vissza a régi étrendünkhöz, mert a szervezetünk megszokta az egészségeset, lassan szoktassuk vissza a korábbi élelmiszerekhez. Ennek érdekében érdemes betartani még legalább 90 napig, hogy délig csak gyümölcsöt eszünk. Ebédnél és vacsoránál már étkezhetünk normálisan.

A fogyás mértéke a súlyfeleslegtől is függ, ahogy említettem. Ez azt jelenti, hogy akinek sok a súlyfeleslege, gyorsabban, és többet fogy, mint akinek kevés.



 

Mik a 90 napos diéta hátrányai?

Komoly koncentrációt, tervezést, odafigyelést követel meg tőlünk ez a diéta, hiszen bizonyos ideig ebben élünk, e szerint alakítjuk az életünket. A kötöttséget pedig nem mindenki szereti. Ráadásul a fogyási folyamat is lassúnak tűnhet, ahhoz képest, mennyi szabályt tartunk be a cél érdekében. Sajnos, azok, akik fogyókúráznak, gyorsan szeretnék elérni a látványos eredményt, de ez nem mindig lesz így. Valamikor jobban megy a fogyás, valamikor pedig nem hajlandók eltávolodni a kilók. Ezért fontos a kitartás, és az, hogy elköteleződjünk 90 napig a diéta mellett.

 

Kiknek nem javasolt a 90 napos diéta?

Életkortól, nemtől függetlenül bárki belevághat, hiszen a célja nem az, hogy megvonja tőlünk a szükséges tápanyagokat és a vitamint. De azért vannak olyan csoportok, akiknek nem ajánlom a diétát.

  • Nem javaslom gyerekeknél a 90 napos diétát, akkor sem, ha a gyermek gyerekkori elhízástól szenved. Ebben az esetben inkább hagyjuk el a hizlaló ételeket, csökkentsük az ebédmennyiséget egy-egy alkalommal, vagy biztassuk sportra a gyereket.
  • Nem javaslom várandós nőknél sem, illetve szoptatás alatt, hiszen az anyáknak kiegyensúlyozott táplálkozásra van szükségük, a babák fejlődése érdekében.

 

 

 

Forrás:

mindmegette.hu

wikipedia

90daydiet.net

Képek: pixabay

Tetszett a cikk?

 

Magazin cikkek

További magazin cikkek »

 

....